• Anouk Boetzer

Samen bereik je meer: teksten voor jouw website

Bijgewerkt: 6 nov 2018

Het schrijven van teksten voor je website is niet gemakkelijk. Wat vertel je wel, wat laat je weg en hoe overtuig je de bezoekers van je site om met jou een samenwerking aan te gaan?

Enkele weken geleden las ik een bericht van Paulien. Paulien werkt als fotograaf. Zij maakt prachtige foto's onder de naam Fabula Amoris Fotografie. In haar bericht schreef zij dat ze graag stappen wil maken met haar bedrijf en daarvoor de teksten op haar website wilde verbeteren. Ik besloot contact met Paulien op te nemen en aan haar voor te stellen daar samen mee aan de slag te gaan.


Laten we aan de slag gaan!

Ik ontmoette een jonge enthousiaste meid met een grote passie voor fotografie en de natuur. Iets wat ik in eerste instantie op haar website niet had gelezen. Ik wist het zeker, samen gaan we dat wel bereiken. Ik begon met het reviewen van de teksten op het website en stelde haar daarbij een aantal kritische vragen zoals wat wil je de bezoekers van jouw site echt vertellen, waar gaat jouw hart sneller van kloppen en leg eens uit waarom je doet wat je doet? Uiteindelijk gaat het namelijk niet om wat je doet, maar waarom je iets doet. Wat je doet is duidelijk zichtbaar maar waarom je het doet is het verhaal waarmee je mensen aan jou kan binden.


Ik geloof in jouw talenten

Mijn doel is niet om een tekst voor iemand anders te schrijven maar om diegene juist de handvatten te geven en het zelfvertrouwen dat wat je schrijft helder is en overtuigend omdat je er zelf ook in geloofd. Ik vind het belangrijk dat diegene van wie de website is, zich kan vinden in de woorden die er staan. Uiteraard zoek ik hierin ook naar wat er net buiten je comfortzone ligt maar wellicht wel jouw bedrijf, jouw website, naar een hoger niveau kan brengen. Vaak zijn we als schrijver geneigd om veel vragen te stellen maar een bezoeker van je website is op zoek naar antwoorden. Wat heb ik aan jou, wat mag ik van jou verwachten?


Paulien en ik hielden via Skype een schrijfsessie waarin we alle teksten op het website bespraken, de richting die ze op wilde bepaalde en waarin we samen keken naar wat haalbaar is voor haar als het gaat om schrijven en een deadline. Paulien ging vol enthousiasme aan de slag met de nieuwe teksten. Binnen twee weken stond er een nieuwe site online. Ik was meer dan trots. Want nu kon ik lezen wie Paulien is, waarom zij zo ontzettend veel van de natuur houdt, waarom zij in staat is om van die liefdevolle foto's te maken. Had ik al gezegd dat ik trots ben. Paulien stuurde mij dit lieve bericht over het resultaat. Ik kan oprecht zeggen; missie geslaagd. Want samen bereik je meer.


Dit schrijft Paulien over onze samenwerking

(...)

Ik nam enige tijd geleden de beslissing om het tóch eens met 100% inzet te gaan proberen om als zelfstandig fotograaf aan de gang te gaan. Al enige tijd daarvoor had ik een website gemaakt, maar ik durfde mijn visitekaartje eigenlijk niet aan mensen te geven omdat ik me schaamde voor de teksten op mijn website. Ik vond dat het allemaal helemaal niet als mij klonk en niet bij mij paste, ondanks dat ik het zelf geschreven had.

Gelukkig was jij daar opeens, en vanaf je eerste berichtje voelde ik je motivatie en enthousiasme. Daarnaast sprak uit alles je professionaliteit, en had ik gelijk volledig vertrouwen in je. Wat me ook aansprak is dat je aanbood om mij richting mijn teksten te coachen, in plaats van dat je zelf iets voor mij ging schrijven. Verder zette je duidelijke plannen en afspraken op papier, wat mij dan weer hielp om écht aan de slag te gaan. Daarbij was het ook gelijk duidelijk wat ik van jou kon verwachten.

Je begon met mij via de e-mail een aantal vragen te stellen om eens over na te denken. Wat spreekt me aan op websites van andere fotografen? Waarom doe ik wat ik doe? En zo nog een aantal vragen die me echt aan het nadenken zetten over wat fotografie nou eigenlijk voor mij is, waarom het zo belangrijk voor me is en welke aspecten van mijn werk dit werk zo bijzonder maken voor mij. En dit op papier zetten bleek nog lastiger dan ik dacht, en juist daardoor zo effectief en motiverend.


Vervolgens ontving ik van jou een document met daarin alle huidige teksten op mijn website, voorzien van feedback van jou over wat er wel en niet in aansprak. Zo kon ik dat rustig al eens doorlezen en voor mezelf nadenken over hoe je je (overigens heel duidelijke) opmerkingen bedoelde. Dat leverde veel momentjes op van ‘oh, helemaal nooit zo opgevallen’ en ‘oh ja tuurlijk kan dat beter op die manier’.


In een persoonlijke Skype gesprek besprak je vervolgens deze punten uitgebreid met mij en gaf je me nieuwe vragen om over na te denken. Je raadde me aan om na te denken over wat mijn waarden zijn en gaf mij tips hoe ik deze goed zou kunnen verwerken in de website. Niet alleen van teksten heb je veel verstand, ook over hoe mensen naar de website kijken (wat zien ze eerst, waar haken ze af, etc.) en hoe je mensen actie laat ondernemen weet je een heleboel. Zoveel aha-momentjes heb ik gehad, en alle feedback bracht je op zo’n motiverende en enthousiaste manier dat ik instant zin kreeg om er mee aan de slag te gaan. Het bleek nog een hele klus om mijn kernwaarden te vinden en ze vervolgens mooi te verwoorden. Toen ik eindelijk alles naar wens had, mocht ik de vernieuwde teksten weer naar je opsturen.

Ik kreeg een heel enthousiaste e-mail terug waarin je schreef dat je trots op me was, volgens mij kent jouw enthousiasme geen grenzen. En daarbij kreeg ik een bestand met grammaticale feedback.

Inmiddels heb ik eindelijk een website met teksten waar ik tevreden mee ben. Nu geeft mijn website een goed beeld van wie ik ben en wat ik kan bieden, en denk ik mijn ideale klanten aan te trekken. Nu durf ik mijn visitekaartjes eindelijk aan mensen te geven omdat ik me niet meer schaam voor wat ze zullen lezen dat ik over mezelf schrijf. Ik kan nu zelfs over iemands schouder meekijken als hij/zij de teksten lees en daarbij enige trots voelen, trots dat ik dit bedrijf nu eindelijk aanpak zoals ik dat wil en trots dat jij zo’n geweldig mooie, motiverende en kundige meid bent, Anouk!

Ik vind dat iedereen die een eigen website opzet gebruik moet maken van jouw skills. Jouw coaching is zo waardevol, niet alleen om mooie teksten op een website te krijgen, maar ook om doelen en motivatie achter een bedrijf/persoon duidelijk te krijgen. Stuur mij maar een stapel visitekaartjes toe, die ga ik iedereen die daar wel of niet om vraagt in de handen duwen.

Heel veel liefs en veel succes gewenst met alles,

Paulien

29 keer bekeken
  • Anouk Boetzer Instagram
  • Anouk Boetzer Youtube
  • Facebook - Anouk Boetzer fotografie